Paradokser i fysik
Partikler eller bølger?
|

|

Illustration fra:
"Mr. Tompkins i drømmeland eller historien
om lille c, store G og lille h", George Gamow,
Gyldendals Uglebøger, 1965 ("Mr. Tompkins
in Wonderland or Stories of c, G and h")
|
 |
 |
 |
I slutningen af 1800-tallet havde det vi
nu kalder "den klassiske fysik" nået en
fuldkommenhed som gjorde fysikerne meget optimistiske. Det
siges at den tyske fysiker Max Planck (1858-1947) som student
blev rådet af sin fysiklærer i gymnasiet til
hellere at blive ingeniør end fysiker. For de fysiske
teorier kunne forklare "alt" - nu manglede blot
at anvende dem i praksis på konkrete problemstillinger.
Den klassiske mekanik, elektromagnetismen og termodynamikken
så ud til at være stærke afrundede teori-bygninger.
Max Planck fulgte heldigvis ikke sin fysiklærers
råd, og han blev en af de mange fysikere som i perioden
fra slutningen af 1800-tallet og ind i 1900-tallet så
den klassiske fysik blive brudt ned og erstattet af det
vi i dag kalder "den moderne fysik". Med Thomas
Kuhn: Normal-videnskab - Krise - Paradigme-brud og revolution.
Se: Videnskabs-processen
.
Den følgende serie "eksperimenter"
illustrerer et af disse paradigme-brud.
Fra: R. Feynman, R.B. Leighton, M. Sands:
"The Feynman Lectures on Physics", vol. 3, Addison-Wesley
Pub. Co., 1965
Dobbelt-spalte beskudt med kugler

- Kuglerne ankommer i adskilte "klumper"
én ad gangen til skærmen.
- Antal kugler registreret når
begge spalter er åbne er lig summen af antal
kugler registreret når henholdsvis spalte
1 eller spalte 2 er åbent.
- Der er ikke interferens.
|
Dobbelt-spalte beskudt med lys-bølger

- Lysbølgerne registreres
på skærmen som en kontinuert voksende
intensitet. Der er ingen "klumpethed"
i lysbølgernes intensitet.
- Intensiteten af bølgen
registreret når begge spalter er åbne
er ikke lig summen af intensiteten af bølgen
registreret når henholdsvis spalte 1 eller
spalte 2 er åbent.
- Der er interferens.
|
Dobbelt-spalte beskudt med elektroner

- Elektronerne ankommer i adskilte
"klumper" én ad gangen til skærmen.
- Antallet af elektroner registreret
når begge spalter er åbne er ikke lig
summen af antal elektroner registreret når
henholdsvis spalte 1 eller spalte 2 er åbent.
- Der er interferens.
|
Påstand A: Hver enkelt elektron
passerer enten gennem spalte 1 eller gennem spalte 2.
- Men hvis påstand A er rigtig skulle
antal elektroner ved "dobbelt-spalte målingen"
være lig summen af elektroner fra hver "enkelt-spalte
måling". Påstand A er derfor i strid med
resultatet af elektron-eksperiementet.
Forsøg på forklaring: Elektronerne
splitter op i to halvdele som går igennem hvert sin
spalte.
- Svært at begrunde når vi
ved at elektronerne bliver sendt af sted og ankommer til
skærmen i adskilte "klumper" én ad
gangen.
Forsøg på forklaring: En
elektron der passerer f.eks. spalte 1 "ved" eller
"kan mærke" om spalte 2 er åben eller
lukket.
- Det lyder lidt "parafysisk",
men måske elektronerne "mærker" den
anden spaltes tilstand via nogle hidtil ukendte "felter"
eller fordi de følger "komplicerede baner"
(se næste punkt)
Forsøg på forklaring: Elektronerne
følger "komplicerede baner" frem og tilbage
gennem begge huller.
- Men nogen steder på skærmen
giver "dobbelt-spalte målingen" flere elektroner
end summen af "enkelt-spalte målingerne",
andre steder på skærmen giver "dobbelt-spalte
målingen" færre elektroner end summen af
"enkelt-spalte målingerne". Det skal en
eventuel fremtidig teori kunne forklare i detaljer.
Forsøg på forklaring: Elektronerne
"interfererer" med hinanden på vej fra spalterne
til skærmen.
- Dette kan vi teste. Vi sætter bare
elektron-kanonens frekvens ned - altså udsender færre
elektroner pr. sekund - så få, at vi er
sikker på at de ikke kommer til at forstyrre eller
interferere med hinanden på deres vej.
- Resultatet af dette eksperiment bliver det samme som før
- stadig med interferens. Det tager blot længere tid
at få registreret det ønskede antal elektroner.
Vi må konkludere: Påstand
A er falsk! Det er ikke sandt
at hver enkelt elektron enten passerer spalte 1 eller spalte
2.
- Men denne konklusion kan testes ved et nyt eksperiment:
Dobbelt-spalte beskudt med elektroner
med lys-detektor

- Elektronerne ankommer i adskilte
"klumper" én ad gangen til skærmen.
- Lysglimt røber gennem hvilken
spalte elektronen har passeret
- Antallet af elektroner registreret
når begge spalter er åbne er lig summen
af antal elektroner registreret i samme eksperiment
ved hjælp af lyskilde fra henholdsvis spalte
1 eller spalte 2.
- Der er ikke interferens.
|
Vi anbringer en lyskilde som vist på
figuren. Elektroner spreder lys. Når en elektron passerer
en spalte vil den afgive et lysglimt som viser hvilken spalte
den har passeret.
Eksperimentet viser: Påstand
A er sand!
- Men: Interferens-fænomenet
er væk! Detfænomen vi ville prøve
at forstå med dette eksperiment - at det samlede antal
registrerede elektroner fra begge spalter giver interferens
- er forsvundet!
Når vi prøver at iagttage elektronerne på
deres vej bliver deres fordeling på skærmen
anderledes end når vi ikke iagttager dem!
Det må vel skyldes at vores lyskildes
fotoner påvirker elektronerne i deres bane.
Så lad os prøve med en svagere lyskilde:
Dobbelt-spalte beskudt med elektroner
med lys-detektor
- med svagt lys
- Ikke alle elektroner afsløres
ved lysglimt, men de lysglimt der kommer er lige
så kraftige som før.
- De elektroner som bliver afsløret
ved lysglimt bidrager til interferens, mens de elektroner
som ikke afsløres bidrager til en almindelig
sum uden interferens.
|
Det er egentlig klart nok. Lys er fotoner,
de vekselvirker med elektronerne, men når lyset er
svagt udsendes færre fotoner pr. sekund, og derfor
vil nogle af elektronerne passerer uden at bliver ramt af
en foton.
Det ville være meget bedre hvis vi
kunne sænke fotonernes energi, så de ikke påvirker
elektronerne så meget.
Fotonens energi er proportional med lysets frekvens (målt
i Herz - antal svingninger pr. sekund).
Så lad os prøve med lys af en lavere frekvens.
Lavere frekvens svarer til større bølgelængde,
dvs. vi skal anvende lys henimod den røde ende af
spektret.
Vi prøver:
Dobbelt-spalte beskudt med elektroner
med lys-detektor
- med lys af lavere frekvens svarende til større
bølgelængde
- Alle elektroner afsløres
ved lysglimt, men lysglimtene bliver nu så
"udtværede" at det ikke er muligt
at bestemme hvilken af de to spalter glimtett hører
til.
- Der er interferens.
|
Det der sker her er et optisk fænomen
kendt i den klassiske optik. For ethvert optisk instrument
er der en grænse for hvor tæt to lyspletter
kan være ved hinanden og samtidig kunne skelnes fra
hinanden, dvs. ses som to pletter. Denne grænse
er af samme størrelsesorden som lysets bølgelængde.
Hvis bølgelængden bliver længere end
afstanden mellem de to pletter, kan de ikke mere skelnes,
men ses som en "udtværet klat". (I optikken
gives denne grænse ved det optiske intstruments "apertur").
Vi må altså konkludere:
Påstand A kan kun bekræftes
hvis der ikke er interferens. Hvis der er interferens kan
vi ikke gøre rede for elektronernes bane, herunder
hvilken spalte hver elektron har passeret.
I den moderne kvante-fysik betragtes dette
som noget principielt - et nyt paradigme. Det blev formuleret
af den tyske fysiker Werner Heisenberg (1901-76) ved det
såkaldte usikkerheds-princip, her formuleret i sammenhæng
med vores eksperimenter:
Heisenberg's usikkerheds-princip:
Det er umuligt at konstruere et eksperiment som kan bestemme
hvilken spalte hver elektron har passeret samtidig med at
interferens-fænomenet kan iagttages.
Selve det eksperiment vi konstruerer bestemmer
hvilke typer spørgsmål vi kan få svar
på. Hvis vi arrangerer os så vi kan få
oplyst detaljer om elektronernes baner - en egenskab ved
elektronen som partikel - udelukker vi at iagttage interferens-fænomenet
som er knyttet til elektronens egenskab som "bølge".
Og omvendt.
Enten får vi "partikel-svar"
(elektronens bane) eller også får vi "bølge-svar"
(elektronens interferens).
Niels Bohr(1885-1962) formulerede dette
i sit komplementaritets-princip - igen her formuleret i
forbindelse med vores eksperimenter:
Elektronens partikel-egenskaber og bølge-egenskaber
er komplementære.
Det betyder at de to egenskaber begge skal
med for at give en fuldstændig beskrivelse af elektronens
egenskaber, men at elektronen ikke kan besidde de to egenskaber
samtidig - hvilken afhænger af de eksperimentelle
omstændigheder.

I Frederiksborg Slotskirke
hænger Niels Bohrs våbenskjold, fordi han blev
slået til Ridder af Elefanten. Hans motto er:
'Contraria sunt complementa'. (modsætningerne er komplimentære).
Litteratur:
Albert Einstein og Leopold Infeld: "Det
moderne verdensbillede - Fysikkens udvikling fra Galilei
og Newton til relativitetsteori og kvantemekanik",
Schultz, København 1939 (Nyere udgave i pocket-book
findes også).
Werner Heisenberg: "Fysik og filosofi",
Hans Reitzels Forlag, Thaning & Appels Forlag, 1960
George Gamow, "Mr. Tompkins i drømmeland
eller historien om lille c, store G og lille h", Gyldendals
Uglebøger, 1965 ("Mr. Tompkins in Wonderland
or Stories of c, G and h")
Se mere om: Kvante-fysik
Se videre om: c
+ c = c ?
|