Hvad står begreberne for?
|

|
|
 |
 |
 |
Paradoks
Gyldendals elektroniske fremmedordbog:
para'doks sb, adj
I sb (-et, -er)
tilsyneladende fornuftstridig påstand som i virkeligheden
indeholder en sandhed
II adj se paradoksal
OPRINDELSE: af lat. paradoxum, paradoxon, af paradoxus,
af gr. paradoksos, af para-1 + doksa mening.
Den store danske encyklopædi (Gyldendal)
para'doks, (af gr. paradoxos, af para-
og doxa 'mening'), bruges dels om en ufattelig tanke, fx
den kristne tanke om Treenigheden, dels om en påstand,
som tilsyneladende er selvmodsigende, fx kvantefysikkens
påstand om, at lys både har bølge- og
partikelegenskaber.
I logikken betyder paradoks eller antinomi et selvmodsigende
udsagn. I filosofi og logik benyttes paradokser til at vise,
at visse teorier er umulige. Således søgte
den græske filosof Zenon i 400-t. f.Kr. at vise, at
bevægelse er umulig.
Flere af de klassiske paradokser har spillet en vigtig rolle
for moderne filosofi og logik. Et eksempel er løgnerparadokset;
man kan spørge, om sætningen "Denne sætning
er falsk" er sand eller falsk. Hvis den er sand, siger
den, at den er falsk, altså er den falsk. Hvis den
er falsk, er det falsk, hvad den siger, altså er den
sand. (Se også Eubulides og Epimenides). Dette paradoks
blev benyttet til at vise, at det ikke er muligt at definere
sandhed af alle udsagn i et tilstrækkelig komplekst
logisk sprog i sproget selv (Tarskis sætning).
Sorites-paradokset (af gr. sorites 'bunkeslutning') viser,
at vage prædikater tilsyneladende fører til
paradokser. Tænk på en bunke sten. En sten vil
ikke blive betragtet som en bunke, to heller ikke osv. Enhver
kan kende en bunke, men det er ikke muligt at sige, hvor
mange sten der skal til for at danne en bunke.
Der findes andre, mindre trivielle eksempler på vage
prædikater, som leder til tilsvarende paradokser,
hvilket antyder nogle dybe logiske vanskeligheder i vort
sprog.
Af nyere paradokser, der har haft betydning for moderne
matematikfilosofi, er Bertrand Russells paradoks vedr. begrebet
mængde. Dette paradoks foranledigede udviklingen af
den såkaldte typeteori.
SAPe
 |
Paradigme
Gyldendals elektroniske fremmedordbog:
para'digme (-t, -r)
1.mønster, forbillede
2.(gram) bøjningsmønster
OPRINDELSE: af lat. paradigma, af gr. paradeigma, af para-1
+ deigma prøve.
para'digmeskift (-et, paradigmeskift) (el.
para'digmeskifte (-t, -r))
skift fra et paradigme til et andet, specielt fra én
forskningsmetode til en anden
OPRINDELSE: se paradigme.
para-1 (el. par-)
ud over, uden for, ved siden af, mod (fx paradoks)
OPRINDELSE: af gr. para hos, til, ved siden af, ud over.
Den store danske encyklopædi (Gyldendal)
para'digme, (af gr. paradeigma 'eksempel',
af para- og deigma 'bevis'), videnskabsteoretisk grundbegreb,
især præget af Thomas S. Kuhn. Til definitionen
af videnskab hører ifølge Kuhn, at den altid
udføres inden for et bestemt paradigme (se normalvidenskab).
Et sådant består af nogle grundlæggende
metafysiske antagelser om virkeligheden, af en standard
for videnskabelig rationalitet og argumentation samt af
mønstereksempler på løsninger af videnskabelige
problemer. Den videnskabelige udvikling sker gennem såkaldte
revolutioner, der opstår, når anomalier, dvs.
uløselige problemer inden for paradigmet, ophobes,
således at paradigmet til sidst bryder sammen, hvorefter
et nyt paradigme afløser det gamle; et paradigmeskift.
Fx kan overgangen fra den newtonske fysik (den klassiske
fysik) til de einsteinske teorier eller til kvantemekanikken
betegnes som et paradigmeskift.
Det er Kuhns omdebatterede påstand, at paradigmer
altid er indbyrdes inkommensurable, dvs. at de er usammenlignelige,
da de kun kan måles med forskellige mål.
CB-P
 |
Thomas
Kuhn
Den store danske encyklopædi
(Gyldendal)
Kuhn, Thomas Samuel, [gKU·N],
1922-1996, amerikansk fysiker, videnskabshistoriker og videnskabsfilosof;
professor ved Harvard, Berkeley og Princeton universiteter
og sidst ved Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Det kontroversielle værk The Structure of Scientific
Revolutions (1962; da. Videnskabens revolutioner, 1973)
gjorde Kuhn verdensberømt. Den videnskabsteori, han
her fremsatte - med en radikal kritik af såvel de
logiske positivisters som Karl Poppers opfattelser - har
siden været i fokus. Fra en prævidenskabelig
fase udvikler al egentlig videnskab sig til "normalvidenskab",
der i en periode er enerådende. Normalvidenskab er
styret af et paradigme, som bl.a. udgøres af de bevidste
og ubevidste antagelser af metafysisk art og af de kriterier
for rationalitet og videnskabelig metodik, der styrer den
videnskabelige praksis. Alle data er således teoriladede,
idet det er paradigmet, der bestemmer, hvad der regnes for
relevant, og hvordan det skal tolkes.
På et tidspunkt bryder en normalvidenskab sammen,
fordi den ikke inden for sine paradigmatiske rammer kan
løse afgørende problemstillinger i paradigmet
selv. Dette fører til en videnskabelig revolution,
hvor det gamle paradigme afløses af et nyt, inden
for hvilket der udvikles en ny normalvidenskab. Det er Kuhns
påstand, som er blevet bestridt af mange (se fx Imre
Lakatos), at der er en inkommensurabilitet mellem det gamle
og det nye paradigme, hvilket betyder, at de er uforenelige,
og at de ikke kan sammenlignes. Dette indebærer, at
paradigmeskift ifølge Kuhn ikke kan forstås
rationelt, men må sammenlignes med religiøs
omvendelse. Der er ingen paradigmeneutrale grunde til at
foretrække Newtons fysik frem for Aristoteles'. Dog
mener Kuhn, at man pragmatisk må konstatere, at man
med Newtons opfattelse kan løse flere praktiske problemer.
Fra ca. 1970 benægtede Kuhn selv, at han skulle være
relativist, men det er stadig omstridt, hvorvidt hans inkommensurabilitetstese,
som er central for hans paradigmeopfattelse, nødvendigvis
fører til en irrationalisme og relativisme eller
ej.
CB-P
 |
Se videre: Paradokser
og paradigmer
|